În multe țări din lume, inclusiv în România, elevii învață în două schimburi, adică dimineața și după-amiaza. În acest context s-a pus problema dacă acest sistem este sănătos pentru copii, dar și dacă este eficient din punct de vedere didactic. Răspunsurile specialiștilor sunt împărțite.
Învățământul în două schimburi este o practică foarte răspândită în numeroase țări din lumea întreagă. Inclusiv în România. Sunt mii de elevi români care învață nu doar în două dar și în trei schimburi. Orarul de după-amiază a dus la discuții atât în rândul părinților, profesorilor, dar și a specialiștilor despre eficiența procesului didactic. Se discută inclusiv posibilitatea ca învățatul în două schimburi să aibă efecte negative asupra sănătății copiilor.
Mulți specialiști din străinătate spun că discuția ar trebui nuanțată și că este greu de dat un verdict clar. Cert este, însă, că în funcție de momentul zilei, creierul reacționează diferit.
Matematica se învață bine mai ales dimineața
Problema eficienței elevilor care învață în două schimburi a preocupat specialiști inclusiv din state precum Marea Britanie, Statele Unite sau Bulgaria. În urma studiilor efectuate sau a experienței de la clasă, profesorii au identificat faptul că adolescenții învață mai bine dimineața. Cel puțin la matematică. Este vorba despre un studiu realizat de cadrele didactice de la Royal Holloway, Universitatea din Londra.
Aceștia au observat că atunci când adolescenții au avut ore de matematică dimineața rezultatele lor la examene s-au îmbunătățit cu 7%, față de perioada în care au avut ore la aceeași materie în schimbul de după amiază. Un alt studiu, realizat, de această dată, de specialiști bulgari, indică același rezultat. Folosind un set de date colectate pe o perioadă de un deceniu, dintr-un liceu specializat în științe umaniste și limbi străine, Velichka Dimitrova a examinat performanța academică, orarul cursurilor și ratele de absență și a descoperit că rezultatele la examene ar putea fi îmbunătățite doar prin reorganizarea orarului.

